Exkl. moms
|
||||||||||||
Uppvärmning i Sverige 2006 Rapporten omfattar en analys av utvecklingen i fjärrvärmesektorn och andra värmemarknader med avseende på priser, konkurrens och miljö särskilt i relation till andra uppvärmningsalternativ. I analysen ingår en preliminär utvärdering av konverteringsstöden från uppvärmning med olja och direktverkande el för småhus och till lokaler som används till offentlig verksamhet (OFFROT). Prisutvecklingen för olika energivaror presenteras. Fjärrvärmepriser för ett mindre flerbostadshus presenteras för 238 kommuner i Sverige. I rapporten ingår beräkningen av kostnaderna för investeringar i olika uppvärmningskällor, fjärrvärme, pellets och bergsvärme beräknas. I rapporten presenteras också miljöeffekterna av olika uppvärmningsalternativ.
|
Beställ Dela | |||||||||||
UP-rapport Allmänna energisystemstudier Rådgivande underlag från utvecklingsplattform Allmänna energisystemstudier till Energimyndighetens FOKUS-process
|
Beställ Dela | |||||||||||
UP-rapport Bränslebaserade energisystem Underlag från Utvecklingsplattformen Bränsle till Energimyndighetens strategiarbete FOKUS
|
Beställ Dela | |||||||||||
UP-rapport Bränslebaserade energisystem Rådgivande underlag från utvecklingsplattform Bränslebaserade energisystem till Energimyndighetens FOKUS-process
|
Beställ Dela | |||||||||||
UP-rapport Byggnader i energisystemet Underlag från Utvecklingsplattformen Bygg till Energimyndighetens strategiarbete FOKUS
|
Beställ Dela | |||||||||||
UP-rapport Byggnader i energisystemet Rådgivande underlag från utvecklingsplattform Byggnader i energisystemet till Energimyndighetens FOKUS-process
|
Beställ Dela | |||||||||||
UP-rapport Energiintensiv industri Underlag från Utvecklingsplattformen Industri till Energimyndighetens strategiarbete FOKUS Rapporten utgör underlag till Energimyndighetens strategier och prioriteringar för forskning och innovation inom temaområdet energiintensiv industri för perioden 2011 – 2016. Rapporten har arbetats fram av medlemmarna i Utvecklingsplattformen Industri. Rapporten innehåller bakgrund och förutsättningar för den energiintensiva industrin, samt förslag till prioriteringar och aktiviteter för framtida insatser inom området. Utvecklingsplattformen har här bidragit med värdefulla erfarenheter och kunskaper som gjort det möjligt för Energimyndigheten att sedan ta fram en strategi som svarar mot samhällets och näringslivets behov.
|
Beställ Dela | |||||||||||
UP-rapport Energiintensiv industri Rådgivande underlag från utvecklingsplattform Energiintensiv industri till Energimyndighetens FOKUS-process
|
Beställ Dela | |||||||||||
UP-rapport Energisystemstudier Underlag från Utvecklingsplattformen System till Energimyndighetens strategiarbete FOKUS
|
Beställ Dela | |||||||||||
UP-rapport Kraftsystemet Underlag från Utvecklingsplattformen Kraft till Energimyndighetens strategiarbete FOKUS
|
Beställ Dela | |||||||||||
UP-rapport Kraftsystemet Rådgivande underlag från utvecklingsplattform Kraftsystemet till Energimyndighetens FOKUS-process
|
Beställ Dela | |||||||||||
UP-rapport Transportsystemet Rådgivande underlag från utvecklingsplattform Transportsystemet till Energimyndighetens FOKUS-process
|
Beställ Dela | |||||||||||
Ursprungsgarantier Förslag på författningsändringar för implementering av Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/28/EG om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor Energimyndigheten har i samråd med Affärsverket svenska kraftnät och Energimarknadsinspektionen tagit fram förslag på författningsändringar för att implementera Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/28/EG av den 23 april 2009 om främjande av användning av energi från förnybara energikällor och om ändring och ett senare upphävande av direktiven 2001/77/EG och 2003/30/EG (förnybarhetsdirektivet) reglering gällande ursprungsgarantier i svensk lagstiftning. Rapporten innehåller förslag på författningsändringar dels i lag (2006:329) om ursprungsgarantier för högeffektiv kraftvärmeel och förnybar el och ellagen (1997:857) samt konsekvensanalys för givna förslag.
|
Beställ Dela | |||||||||||
Utbudet av biobränslen på kort och lång sikt Syftet med rapporten är att ekonomiskt bedöma utbuden av biobränslen i Sverige. Detta sker genom att konstruera utbudskurvor för relevanta kategorier biomassa. Vidare sker bedömningar om de framtida utbuden med ett 10- respektive 25-årigt perspektiv bland annat för att tillåta en anpassning av skogs- och jordbruksektorns tekniska lösningar till effektivare tillvaratagande av biomassan. Förekomsten av regionala och international marknader inkluderas också i analysen. Modellen möjliggör en skattning av ett utbud för varje kategori biomassa. Dessa ligger sedan till grund när olika aggregerade utbudskurvor konstrueras. Resultaten pekar på ekonomiska möjligheter att öka uttagen av biomassa givet ett referenspris. Denna ökning är beroende av rådande prisnivå. Emellertid visar resultaten att tidigare studier överskattar uttagspotentialen varför en högre grad av tillförsikt måste ske vid utformningen av olika policy åtgärder.
|
Beställ Dela | |||||||||||
Uthållig kommun i halvtid Denna rapport är den tredje i raden av årliga redovisningar av arbetet med programmet Uthållig kommun. Rapporten inleds med en kommenterande sammanfattning och en beskrivning av Energimyndighetens del av arbetet inom Uthållig kommun. Några generella slutsatser ”i halvtid” dras med avseende på hur man bör driva program i samverkan mellan stat och kommun. Därefter följer kommunernas egna redogörelser för höjdpunkter och huvudsakliga aktiviteter under året som gått.;En ambition med Energimyndighetens program Uthållig kommun är att lokala aktörer aktivt och strukturerat ska söka nå egna och samhälleliga mål genom att vidta kloka åtgärder i energisystemet.
|
Beställ Dela | |||||||||||
Utmaningar för den nordiska elmarknaden Det geografiska område som kan betraktas som en gemensam elmarknad växer och den nordiska elmarknaden integreras allt mer med länder och elmarknader i vår närhet. Rapporten beskriver den nordiska elmarknadens utveckling i den växande elmarknaden samt identifierar några av de utmaningar som den nordiska elmarknaden står inför. Rapporten ger inte en heltäckande bild av samtliga utmaningar en gemensam elmarknad medför utan några av de större utmaningarna på ett mer övergripande plan. Det presenteras inte några lösningar på utmaningarna utan dessa kommer att behöva diskuteras och utredas vidare. Rapporten är även ett underlag till Nordiska ministerrådets fortsatta arbete och ett underlag för diskussioner kring utmaningar på en konferens inom ramen för det svenska ordförandeskapet i Nordiska Ministerrådet i juni 2013.
|
Beställ Dela | |||||||||||
Utvecklad återrapportering från det svenska CDM- och JI-programmet Energimyndigheten ansvarar för det statliga svenska programmet för Mekanismen för ren utveckling (CDM) och Gemensamt genomförande (JI). CDM och JI är Kyotoprotokollets två projektbaserade flexibla mekanismer. Programmet är inriktat på medverkan i enskilda CDM- och JI-projekt och på deltagande i multilaterala CDM- och JI-fonder. Energimyndigheten redovisar i rapporten på regeringens uppdrag ett förslag till utvecklad återrapportering för CDM- och JI-programmet. Vidare diskuteras frågor relaterade till hur CDM och JI kan bidra till uppfyllelsen av det svenska klimatmålet till 2020. Även rollen för eventuella nya flexibla mekanismer under FN:s klimatkonvention berörs.
|
Beställ Dela | |||||||||||
Utveckling av nätavgifter 1 januari 1997 - 1 januari 2004 Energimyndigheten är nätmyndighet enligt ellagen. Det innebär att myndigheten har tillsyn över nätföretagen. En viktig uppgift är att bevaka de nätavgifter, d.v.s. priser, som nätföretagen tillämpar. Dessa ska enligt ellagen vara utformade så att nätkoncessionshavarens samlade intäkter från nätverksamheten är skäliga i förhållande till dels de objektiva förutsättningarna att bedriva nätverksamhet dels nätkoncessionshavarens sätt att bedriva verksamheten, samt vara utformade på sakliga grunder Myndigheten förljer utvecklingen av nätavgifterna för att säkerställa att dessa är skäliga och att kostnaderna för överföring av el hålls låga och stabila. Myndigheten har därför sedan 1996 sammanställt företagens nätavgifter.
|
Beställ Dela | |||||||||||
Utveckling av nätavgifter 1 januari 1997 - 2002 Energimyndigheten är nätmyndighet enligt ellagen. Det innebär att myndigheten har tillsyn över nätföretagen. En viktig uppgift är att bevaka de nätavgifter, d.v.s priser, som nätföretagen tillämpar. Dessa ska enligt ellagen vara utformade så att nätkoncessionshavarens samlade intäkter från nätverksamheten är skäliga i förhållande till dels de objektiva förutsättningarna att bedriva nätverksamhet dels nätkoncessionshavarens sätt att bedriva verksamheten, samt vara utformade på sakliga grunder. Myndigheten följer utvecklingen av nätavgifterna för att säkerställa att dessa är skäliga och att kostnaderna för överföring av el hålls låga och stabila. Myndigheten har därför sedan 1996 sammanställt företagens nätavgifter.
|
Beställ Dela | |||||||||||
Utveckling av nätavgifter 1 januari 1997 - 2003 Energimyndigheten är nätmyndighet enligt ellagen. Det innebär att myndigheten har tillsyn över nätföretagen. En viktig uppgift är att bevaka de nätavgifter, d.v.s priser, som nätföretagen tillämpar. Dessa ska enligt ellagen vara utformade så att nätkoncessionshavarens samlade intäkter från nätverksamheten är skäliga i förhållande till dels de objektiva förutsättningarna att bedriva nätverksamhet dels nätkoncessionshavarens sätt att bedriva verksamheten, samt vara utformade på sakliga grunder. Myndigheten följer utvecklingen av nätavgifterna för att säkerställa att dessa är skäliga och att kostnaderna för överföring av el hålls låga och stabila. Myndigheten har därför sedan 1996 sammanställt företagens nätavgifter.
|
Beställ Dela | |||||||||||
Utveckling av nätpriser, 1 jan 1997 - 1 jan 2005 Under 2004 höjde elnätföretagen priserna med mellan 0,8 och 5,6 procent. Det framgår av en sammanställning av priserna för olika typkunder som Energimarknadsinspektionen vid Energimyndigheten har gjort. Snittökningen var 2,7 procent, medan KPI (konsumentprisindex) förblev oförändrat under samma period. Mellan 1997 och 2005 steg nätpriserna i snitt med 10,2 procent. Variationen var dock stor mellan de olika typkunderna och prisökningarna varierar mellan 1,5 ;och 17,4 procent. Under samma tidsperiod steg KPI med 8 procent. Underlaget ;påvisar också tydliga skillnader i nätpriserna mellan länen, men det går inte att se någon klar skillnad mellan norr och söder. Dock utmärker sig nätpriserna i Jämtland, Värmland och Örebro. Dessa tre län är dyrast för alla typer av hushållskunder.
|
Beställ Dela | |||||||||||
Utveckling och genomförande av regional klimat- och energistrategier 2010-2014 Redovisning av uppdrag som anges i Energimyndighetens regleringsbrev 2014 och 2015
|
Dela | |||||||||||
Utvecklingen på elmarknaden 1998 Energimyndigheten har sedan den svenska elmarknaden omreglerades 1 januari 1996 ett årligt uppdrag att följa utvecklingen på elmarknaden. Utvecklingen på elmarknaden 1998, som är den tredje rapporten i ordningen, redovisar olika aspekter på vad som skett på den konkurrensutsatta marknaden efter avregleringen. Pris- och strukturförändringar följs bl a upp.
|
Beställ Dela | |||||||||||
Utvecklingen på kraftvärmeområdet De samlade effekterna på bränsleval och produktionsvolymer av dagens styrmedel samt särskilt om koldioxidskattens bidrag
|
Beställ Dela | |||||||||||
Utvecklingen på utsläppsrättsmarknaden Energimyndigheten har haft regeringens uppdrag att utarbeta och redovisa en;analys av utvecklingen av utsläppshandeln globalt och inom EU. Analysen avser;större händelser under året, omsatta volymer samt kommentarer till denna;utveckling. Föreliggande rapport utgör slutredovisningen. Rapporten är uppdelad i tre delar: utsläppsrättsmarknaden (kap. 3), marknaderna ;för krediter från de projektbaserade mekanismerna (kap.4) och kopplingen mellan;EU:s system för handel med utsläppsrätter och CDM/JI.
|
Beställ Dela | |||||||||||
![]() ![]() |