Elevers kunskaper om energi

Som ett led i att öka barns och ungdomars medvetenhet om energi-och klimatfrågor har Energimyndigheten låtit undersöka kunskaperna hos 349 elever i 22 niondeklasser runt om i landet. Sammanfattningsvis kan man säga att en överväldigande del av eleverna tycker att det är viktigt att lära sig om energi, men att kunskaperna idag är bristfälliga. Det finns en hög medvetenhet hos eleverna om att den egna livsstilen är energikrävande. Men många har svårt att ange förnybara resp. icke förnybara energikällor. Många har också ganska vaga begrepp om orsaker till en förstärkt växthuseffekt. Skolan och samhället står inför en utmaning i att öka kunskapsnivåerna om dessa frågor. Rapporten är därför ett viktigt underlag för fortsatta satsningar på området.

Denna publikation publicerades för mer än tre år sedan. Kunskapsläget kan ha förändrats, ta gärna del av Energimyndighetens nyare publikationer.

Ladda ner